CONTOUR 7 - Biënnale voor Bewegend Beeld
CONTOUR 7 toont video, film, installaties en performances op bijzondere locaties in Mechelen (BE).
Curator Nicola Setari put inspiratie uit lokale legendes en bekende historische figuren uit het rijke verleden van de stad Mechelen.
Contour 2013 - 6de Biënnale voor Bewegend Beeld
Contour 2013, de 6de Biënnale voor Bewegend Beeld, draagt de stempel van curator Jacob Fabricius (DK). Onder de titel 'Leisure, Discipline and Punishment' onderzoekt hij sociale functies en relaties binnen de maatschappij.
De zesde editie van Contour is te zien op een beperkt aantal tentoonstellingslocaties in Mechelen: de gevangenis, de voetbalstadions, een historische kerk en het Stedelijk Museum Hof van Busleyden. Deze semipublieke ruimtes worden om allerlei redenen bezocht: voor het plezier, uit noodzaak, vanuit een geloof of onder dwang.
Contour 2011 - 5de Biënnale voor Bewegend Beeld
De 5de Biënnale voor Bewegend Beeld loopt van zaterdag 27 augustus tot zondag 30 oktober. Curator Anthony Kiendl (CAN) zorgt voor de artistieke invulling. De Canadees is directeur is van het Plug In Instituut voor Hedendaagse Kunst in Winnipeg (CAN). Hij doceert ook architectuur aan de University of Manitoba.
Onder de titel 'Sound and Vision: Beyond Reason' wil Kiendl de verbanden tussen geluid, beeld en sociale veranderingen onderzoeken. Daarbij speelt rockmuziek een belangrijke rol.
De New Yorkse artiest Dan Graham vormde een belangrijke inspiratiebron voor de curator. Graham maakte de beroemde film Rock My Religion (1982-1984), waarin hij rockmuziek als een cultureel fenomeen onderzoekt.
Hoe fungeert populaire muziek als alternatief communicatiemiddel, voorbij de rede?
27.08 > 30.10.2011
Sonic Pavilion for Punk Rock, 2008
Roestvrij staal en glas
960 x 740 cm
Collectie Museion, Bozen/Bolzano, Italy.
Foto © Roland Groenenboom
CONTOUR 2009 - 4DE BIËNNALE VOOR BEWEGEND BEELD
Contour is een even spannende als ontspannende manier om hedendaagse beeldende kunst van internationaal niveau te ontdekken. Contour presenteert film, video en installaties in bijzondere ruimtes in de historische binnenstad van Mechelen, onverwachte of ongebruikelijke plekken die op wandelafstand van elkaar liggen.
Editie 4 draagt de stempel van curator Katerina Gregos. Onder de titel ‘Hidden In Remembrance Is The Silent Memory Of Our Future’ stelt de tentoonstelling indringende vragen over de geschiedenis zoals ze tot ons komt en over het belang ervan.
15.08 > 18.10.2009
Andreas Bunte - La Fée Electricité, 2007 (detail) 16mm, b/w, silent, 12min. Courtesy the artist and Galerie Ben Kaufmann, Berlin
CONTOUR 2007 - 3DE BIËNNALE VOOR VIDEOKUNST
Contour 2007 – derde biënnale voor videokunst – heeft als ondertitel Decoder gekregen. De tentoonstelling presenteert een aantal videowerken vanuit een dubbele vraagstelling. Ze onderzoekt de mechanismen van kennisproductie die de manier waarop mensen de wereld begrijpen mee vorm geven. Binnen datzelfde onderzoek analyseert de tentoonstelling ook de manier waarop hedendaagse mediakunsten omgaan met die vraag, al dan niet in een reflectie over zichzelf als medium.
Nav Haq, curator
CONTOUR 2005 - 2DE BIËNNALE VOOR VIDEOKUNST
"Twee kunstenaars, Dara Birnbaum en Kerry Tribe,
vormden het uitgangspunt om verder te bouwen aan een samenhangend ensemble van werken en kunstenaars.
Wat me boeide was niet enkel de confrontatie tussen twee generaties kunstenaars, maar de manifeste statements die Dara Birnbaum, als 'godmother' van de videokunst, en Kerry Tribe, als jonge kunstenares, op een persoonlijke wijze uiten. Voor de verdere selectie van kunstenaars inspireerde ik mij op de intensiteit en de visie die terug te vinden zijn in het werk van beide kunstenaars.
Eerder op gevoel dan met het idee een up-to-date staalkaart van videokunst te presenteren, ben ik op zoek gegaan naar die kunstenaars die het betoog aanvullen dat ik wil uitspinnen, om zo tot een boeiend, noodzakelijk en accuraat discours over 'film' en 'beeld' te komen."
Cis Bierinckx, curator.
CONTOUR 2003 - 1STE BIËNNALE VOOR VIDEOKUNST
Tijdens de eerste editie van Contour toonden vijftien kunstenaars, voornamelijk uit België en Nederland, op acht locaties in het centrum van Mechelen hoe actuele videokunst zich meester kan maken van historische ruimtes, als een nieuwe vorm van schilderkunst of sculptuur. Kunstenaars als Hans Op de Beeck, Franciska Lambrechts, Honoré δ'O, Orla Barry, Rui Chafes, Sven Augustijnen en Els Dietvorst stelden hun werken tentoon in Mechelse locaties als de Sint-Janskerk, de Begijnhofkerk, De Garage en andere.